10 ~ Last Night in Soho του Edgar Wright
9 ~ Drive My Car του Ryusuke Hamaguchi
8 ~ Benedetta του Paul Verhoeven
Δονητές-αγαλματίδια της Παναγίας, σάρκα και αίμα, λεσβιακά πάθη ανάμεσα σε καλόγριες, γυμνά στήθη και ατελέσφορες ερωτικές φαντασιώσεις με τον Ιησού. Το "Benedetta" είναι μια pure ταινία Verhoeven. Επιπλέον έχει πλούσιο ιστορικό ενδιαφέρον (παρότι δεν την λες ιστορική ταινία) και σημεία εύστοχης και επίκαιρης αλληγορίας και σάτιρας απολύτως γειωμένα στην ψύχωση του 2021 (πως το πλήθος αντιμετωπίζει μια ασθένεια, πως οι μηχανισμοί της εκκλησίας ακροβατούν μεταξύ του παράδοξου φονταμενταλισμού και της άκρατης κερδοσκοπίας).
Πάνω από όλα, όμως, ο Verhoeven, όσο κι αν τα χρόνια περνούν, με την "Benedetta" καταφέρνει και μας χαρίζει ένα υπέροχο, αναρχικό δείγμα σινεμά αταξινόμητου και απρόβλεπτου, τρομακτικού και αποδομητικού. Σινεμά που υπερβαίνει με "νεανική" αυταρέσκεια και θράσος κάθε έννοια σοβαροφάνειας, μελετώντας... τα πιο "σοβαρά" υπαρξιακά ζητήματα (ερωτικό πάθος, κοινωνική ηθική, θρησκεία, αφοσίωση, ψέμα και αλήθεια) χωρίς να παίρνει στα σοβαρά απολύτως τίποτα. Ούτε την ίδια του την υπόσταση...
7 ~ Stillwater του Tom McCarthy
Ο εξαιρετικός Ματ Ντέιμον μεταμορφώνεται σε έναν μάτσο, θρήσκο, λιγομίλητο, ακαλλιέργητο Αμερικανό εργάτη (η επιτομή του ψηφοφόρου του Ντόναλντ Τραμπ) και "προσγειώνεται" στην καυτή και πολυπολιτισμική Μασσαλία για να αποδείξει πως η φυλακισμένη κόρη του δεν δολοφόνησε την ερωτική της σύντροφο.
Στιβαρό, βραδυφλεγές και τελικά βαθύτατα ανατρεπτικό το "Stillwater" λειτουργεί πρωτίστως σαν ένα σκληρό πολιτιστικό σχόλιο πάνω στην αφόρητη αυτοαναφορικότητα του Αμερικανικού ονείρου που τελικά δεν μπορεί να εντοπίσει τα ηθικά (και όχι μόνο) λάθη και τα αδιέξοδα του στον καθρέφτη. Ένα σχόλιο που παίρνει σάρκα και οστά μέσα από το ταξίδι του ήρωα του Ντέιμον από την άγνοια στην γνώση και από το μουντό και προβλέψιμο Stillwater της αμερικανικής ενδοχώρας στον καυτό, ανατρεπτικό ήλιο της Μεσογείου. Ο Ντέιμον με την αφοπλιστική του λιτότητα και την εκφραστική του οικονομία παραδίδει ερμηνεία καριέρας, ανυψώνοντας το "Stillwater" τόσο σαν ένα προσωπικό δράμα, όσο και σαν ένα σκοτεινό αντικατοπτρισμό που αντανακλά τρομακτικά την αμφισημία που διαπερνά το δίκαιο, το ορθό, το τίμιο και το ηθικό. Καθηλωτική ταινία!
6 ~ The Power of the Dog της Jane Campion
Η μεγάλη επιστροφή της Jane Campion - έστω και μέσω Netflix - είναι και μια πραγματικά μεγάλη ταινία. Μοντάνα, 1925, δύο καλοβαλμένοι γόνοι συντηρούν ένα ράντσο. Ο πιο ευαίσθητος και άβουλος αδελφός παντρεύεται μια χήρα, ο μάτσο και άξεστος αδελφός τους κάνει τη ζωή κόλαση, μέχρι να καταφτάσει στο ράντσο ο γιος της χήρας για να αναστατώσει τα πάντα (ή μήπως για να αποκαταστήσει την τάξη).
Δύσκολο φιλμ και δεν το λέμε υπεροπτικά. Αν σε κρατήσει, αν του δώσεις χρόνο και αν επενδύσεις στην παρατήρηση της λεπτομέρειας, της σημειολογίας και των μικρότερων και μεγαλύτερων συμβολισμών του θα σε ενθουσιάσει.
Οι προσωπογραφίες της Κάμπιον είναι διαπεραστικές και αινιγματικές. Εμβαθύνουν, αλλά ταυτόχρονα αφήνουν πολλά ερωτήματα και ανοιχτά πεδία βάζοντας και εμάς το κοινό στο παιχνίδι. Η κλιμάκωση δε που επιτυγχάνει η Κάμπιον στη σχέση του "αρρενωπού" Κάμπερμπατς και του "ασέξουαλ" Kodi Smit-McPhee, ο ανατρεπτικός της χαρακτήρας, ο "ηλεκτρισμός" στην χημεία των δύο ηθοποιών και η επίκαιρη της διάσταση (βλ. αποδόμηση της τοξικής αρρενωπότητας) δίνουν στο φινάλε της "Εξουσίας του Σκύλου" μια ανάμεικτη αίσθηση λύτρωσης και πόνου. Αμφίσημη, αμφιλεγόμενη, αλλά πάρα πολύ έντονη, όπως και όλη η ταινία.
5 ~ The Hand of God του Paolo Sorrentino
4 ~ The Last Duel του Ridley Scott
3 ~ The Card Counter του Paul Schrader
Δεν επεκτεινόμαστε πολύ στη σπουδαία νέα ταινία του κινηματογραφικού "τιτάνα" (χωρίς καμία υπερβολή μιλάμε για ζωντανή ιστορία του σινεμά) Paul Schrader διότι δεν έχει τύχει ακόμα διανομής στην Ελλάδα. Αυτό που θα πούμε είναι πως ο Schrader παραδίδει μια κλασική ταινία Schrader και αυτό λειτουργεί πάρα πολύ καλά.
Στον Oscar Isaac βλέπουμε ακόμα έναν προβληματικό, καταραμένο χαρακτήρα σαν αυτόν του Τράβις στον "Ταξιτζή" ή του Ίθαν Χοκ στο "First Reformed" ή του Νικ Νόλτε στο "The Affliction". Έναν ήρωα που κουβαλάει το σταυρό της ενοχής για όσα φρικτά έκανε, αλλά και τον "σταυρό" όλων όσων φρικτών βίωσε. Το πόκερ και ο κόσμος του τζόγου γίνονται απλώς η αφορμή για τον Schrader ώστε να διηγηθεί ακόμα μια ιστορία εκδίκησης; Αναζήτησης της λύτρωσης; Αναζήτησης του Θεού; Ή αναζήτησης απλώς ενός τρόπου για να μπορείς να αντέξεις την ζωή, το βαρύ φορτίο του τραύματος και των δικών σου σκοταδιών;
2 ~ Wheel of Fortune and Fantasy του Ryusuke Hamaguchi
Το σπονδυλωτό αριστούργημα του Hamaguchi. Τρεις μικρές ιστορίες της "τύχης" και της "φαντασίας" στην πιο γλυκόπικρη, συγκινητική και ποιητική ταινία της χρονιάς. Μια φίλη ερωτεύεται άθελα της τον πρώην της κολλητής της. Ένας ατίθασος νεανίας ζητά από την κοπέλα του να "παγιδεύσει" τον καθηγητή του για να τον εκδικηθεί. Και τέλος σε έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν πια social media μια γυναίκα αναγνωρίζει στο πρόσωπο μιας άγνωστης, μια παιδική της ανάμνηση και προσπαθεί να την αναβιώσει.
Αφιερωμένο με αφοπλιστική αγάπη και ειλικρίνεια στην δύναμη του τυχαίου, στις πόρτες που ανοίγουν και κλείνουν στις ζωές μας χωρίς εμείς συχνά να μπορούμε να κάνουμε τίποτα και στα αστεία παιχνίδια της μοίρας. Μια υπέροχη ταινία!
1 ~ Annette του Leos Carax
Η φαντασία πυροδοτεί την τέχνη. Η ζωή πυροδοτεί την Τέχνη. Και το σινεμά γίνεται ο καθρέφτης ζωής, τέχνης και φαντασίας. Πάνω στην ιστορία και τις μουσικές συνθέσεις των Sparks, ο Λέος Καράξ μας καθιστά συνταξιδιώτες της πιο τρελής, ανεξέλεγκτης, υπερβολικής και υπερβατικής κινηματογραφικής εμπειρίας της χρονιάς.
Ένα κολάζ από καθηλωτικές σκηνές που φλερτάρουν με το όριο και το όνειρο. Ο έρωτας του άνδρα που βουτάει στο σκοτάδι με την γυναίκα που "φωτίζει" τον κόσμο και παλεύει για την κάθαρση. Ο τερατικός κόσμος της showbiz και οι ψευδαισθήσεις της τέχνης και του καλλιτέχνη. Μέχρι στην ταινία να εισβάλλει ολοκληρωτικά το παραμύθι και η αλληγορία. Κι ενώ όλα μοιάζουν φανταστικά, υπερβολικά και γκροτέσκο. Κι ενώ ο ήρωας βουτάει στην άβυσσο του μην αφήνοντας τίποτα όρθιο. Κι ενώ σε εποχές πολιτικής ορθότητας όλη η ταινία μοιάζει "απαγορευμένη" και βουτηγμένη στην "ανηθικότητα" και το "σκοτάδι", τελικά όλα όσα βλέπουμε στην "Annette" μας τρομάζουν επειδή είναι απολύτως οικεία και κοντινά. Επειδή είναι αληθινά και μας μοιάζουν. Απόλυτο σινεμά...
Να μην ξεχάσουμε
Καλύτερη ελληνική ταινία: "Πρόστιμο" / Φωκίων Μπόγρης
Πιο fun ταινία της χρονιάς: "Nobody" / Ilya Naishuller
Η ευχάριστη έκπληξη: "Zola" / Janicza Bravo
Η δυσάρεστη έκπληξη: "Titane" / Julia Ducournau
Αγαπημένη σειρά: "Scenes from a Marriage" / Hagai Levi
Πιο fun σειρά: "White Lotus" / Mike White